Vragen over tarieven, opdrachten of projecten die ik voor je kan doen? Ik hoor het graag!

 

t. 06-14661504

Twitter

Facebook

LinkedIn

KvK: 69686602

 

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

blogs

Tim Pardijs vertelt over zijn leven als schrijver, lezer, docent en huisman. 

Balpen

Tim Pardijs

Balpennekes. Zo noemt Anita Vermeeren de tientallen portretten op bierviltjes die samen kunstwerk Wall of love vormen in Museum Henriëtte Polak. Balpennekes, balpennekes. Ik herhaal het woord, dat afkomstig lijkt uit de Brabantse streek waar Vermeeren atelier houdt, omdat het dit werk zo goed karakteriseert. Bij de eerste lettergreep ‘bal’ voel je het balletje van de pen over het bierviltje rollen en de drie korte e’s die volgen geven het woord de lichtheid van het moment dat de pen boven het papier zweeft. Het bierviltje in het café, volgekrabbeld met een naam en telefoonnummer of een spontaan zakenplan, over de tafel geschoven, in een zak gestoken, iemand staat op, schuift zijn stoel naar achteren, de pen valt op de vloer.
Deze vluchtigheid zit ook in de portretten van Vermeeren. En dan vooral in het haar, dat met zichtbaar genoegen rond het hoofd is getekend: krullen dwarrelen rond de hoofden. In een golf zijn enkele tientallen balpennekes op een meterslange witte muur aangebracht. Slechts hoofden, getekend met een blauwe balpen op vierkante witte viltjes. Juist deze strenge beperking in onderwerp en techniek geeft Vermeeren de vrijheid licht, luchtig en vluchtig te zijn.