Vragen over tarieven, opdrachten of projecten die ik voor je kan doen? Ik hoor het graag!

 

t. 06-14661504

Twitter

Facebook

LinkedIn

KvK: 69686602

 

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

blogs

Tim Pardijs vertelt over zijn leven als schrijver, lezer, docent en huisman. 

Bord

Tim Pardijs

De matrozen van pantserkruiser Potemkin doen de afwas. Ze dopen witte borden in het sop, halen borstels over het aardewerk. Anderen drogen af. Lepels leggen ze in een rechte rij op het witte tafelkleed. Dan zoomen we in op een matroos. Hij wast een zwart bord af. Er staan witte letters op. De matroos kijkt er naar en draait het bord langzaam door het sop, zodat de woorden een voor een zichtbaar worden. Geef. Ons. Heden. Ons. Dagelijks. Brood. Close-up: een rimpel verschijnt tussen zijn wenkbrauwen. Muziek zwelt aan. Met een enorme zwaai slaat de matroos het bord op de rand van de tafel kapot. Door de klap verschuiven de lepels.
Zo slaan de matrozen in 1905 de oude kaders stuk, herschikken de verhoudingen, zetten een revolutie in beweging in Odessa. Aanleiding: een bord soep met bedorven vlees. Het zijn de dingen die het verhaal brengen in de film Pantserkruiser Potemkin (1925). Filmtheater Luxor in Zutphen toonde film de film in de serie ‘100 jaar in 50 films’. Regisseur Sergej Eisenstein zette snelle montage en suggestieve close-ups van maden, kanonnen, een kruis, een sabel en een kinderwagen in om de kijker mee te nemen, en liep daarmee voorop in de filmgeschiedenis. Na afloop sloeg het ongeveer zestig koppen tellende publiek de handen op elkaar.