Vragen over tarieven, opdrachten of projecten die ik voor je kan doen? Ik hoor het graag!

 

t. 06-14661504

Twitter

Facebook

LinkedIn

KvK: 69686602

 

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

blogs

Tim Pardijs vertelt over zijn leven als schrijver, lezer, docent en huisman. 

Twijfelen

Tim Pardijs

Wakker schrikken met het beeld te moeten optreden maar geen tekst te hebben, dat gevoel nog een halve ochtend meedragen. Een lege schemerige gang binnenstappen en voor vier seconden een man zien in de staande kapstok waar een pet op ligt. 
‘Het meest bevrijdende van kunst is dat zij ons doet twijfelen of we bestaan’, zegt personage Victor in de roman De man in de mist (1914) van Miguel de Unamuno. Ik speurde het boek op omdat ik erover las in een van de teksten van mijn studie Cultuurwetenschappen. Het werk wordt geroemd om de slotscène, waarin hoofdpersoon Augusto zich wendt tot de auteur van het boek omdat hij zich geen raad weet met vernederende liefdesperikelen. Een vrouw had hem juist het gevoel gegeven 'uit de mist van zijn leven' te zijn gekomen en nu verlaat ze hem. Augusto benadert de schrijver om advies in te winnen over een mogelijke zelfmoord. Unamuno antwoordt dat daar geen sprake van kan zijn omdat hij slechts een personage is, wat Augusto des te wanhopiger maakt. Dit soort verhalen, dat vragen stelt bij onze werkelijkheid, fascineert me mateloos. Ik geniet van films als de The Matrix, Synecdoce New York, Eternal sunshine of de spotless mind, Being John Malkovich en het duizelingwekkende Inception, maar het aardige van dit boek is dat het vragen stelt en antwoorden geeft over de roman. De ziel van een personage bijvoorbeeld, stelt Victor, heeft geen andere inhoud dan die de lezer hem geeft. Dat geldt dus ook voor hem, en voor de man in mijn gang.