Vragen over tarieven, opdrachten of projecten die ik voor je kan doen? Ik hoor het graag!

 

t. 06-14661504

Twitter

Facebook

LinkedIn

KvK: 69686602

 

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

blogs

Tim Pardijs vertelt over zijn leven als schrijver, lezer, docent en huisman. 

Eschers redding

Tim Pardijs

Een afdruk van een modderige laars op een ets hing jarenlang ingelijst in het atelier van Escher. De ets werd gemaakt door zijn joodse leraar De Mesquita, waar Escher vaak over vloer kwam in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. De laatste keer was op een winteravond in 1944. Escher vond het huis leeg, de ramen ingegooid, deur op een kier, een grote ravage in het atelier. Hij wist genoeg, hij zou zijn vriend nooit meer zien. De Mesquita was de maanden ervoor aan huis gekluisterd met een slechte gezondheid en zou een transport door de Duitsers niet overleven. Snel verzamelde Escher zo’n honderddertig kunstwerken en nam ze mee. Thuis rubriceerde hij het resultaat zorgvuldig.
Ik lees dit verhaal na het ontbijt, draag het de hele dag bij me, als een afdruk op mijn hersenen, en vertel het ’s avonds aan tafel. En terwijl ik ‘modderig’ zeg, realiseer ik me dat dat woord niet staat in het door Avalon Pers uitgegeven boekje Eschers redding (2016), compleet met kleurenkopieën van de handgeschreven brieven en notities van Escher. Toen de beroemde kunstenaar zelf tientallen jaren na de oorlog vertelde over zijn reddingsactie, maakte hij van het aantal meegenomen etsen en prenten tweehonderd, terwijl hij ze zeer nauwkeurig had geteld en beschreven: 136, zo is te zien in de inventarislijst.
Maakt het uit of de laars modderig, stoffig of nat was, hoeveel kunstwerken gered zijn? Iets maakt indruk, laat sporen na, zo indringend dat ik er 72 jaar na dato nog een hele dag mee bezig ben, zo indrukwekkend dat jij dit leest.